SERVICE, REPARATION & LØBENDE VEDLIGEHOLDELSE AF DIN VELORBIS

Din nye Velorbis cykel behøver periodisk service & vedligeholdelse. Mens din Velorbis cykel er designet til at reducere servicekrav til et minimum, er vedligeholdelse med jævne mellemrum og enkel pleje dog vigtigt for at holde din cykel velkørende. Hvis du ikke selv har erfaring med at pleje og vedligeholde din cykel anbefaler vi at du lader en Velorbis Servicepartner stå for denne service. Vi anbefaler, at hvis man bruger sin cykel dagligt og det er dit primære transportmiddel, at få cyklen serviceret halvårligt. Hvis du bruger din cykel lejlighedsvis anbefaler vi at man mindst får sin cykel serviceret årligt.

BESTILLING AF TID TIL REPARATION

Trænger din cykel til en akut reparation og ønsker du IKKE at få foretaget et serviceeftersyn kan du også få foretaget dette hos en af vores servicepartnere.

Er der tale om en reparation under garanti (2 år fra købsdato), skal kvittering medbringes ved indlevering. Garantien dækker fejl og mangler der allerede eksisterede på købstidspunktet. Defekter som er forårsaget af normal brug og slitage er ikke omfattet af garantien.

HVAD BØR JEG GØRE INDEN HVER TUR?

  • Kontrollér dæktryk og -tilstand (buler, revner, etc.)
  • Kontroller gearjustering og bremsefunktion.
  • Styresikkerhed – kontroller, at styr-frempindsboltene er stramme ved at holde forhjulet mellem dine fødder og forsøge at dreje styret.
  • Kontroller, at hjulene er sikre, især forhjulet. Løft forenden  af cyklen og drej hjulet rundt med hånden for at kontrollere sikkerheden.

Problemer, der er opdaget under sikkerhedstjekket eller under kørsel, bør rettes straks. Svigt mht. at gøre dette kan forårsage videre materiel skade og mulig skade på person.

Smøring:

Meget få dele på din Velorbis Classic cykel kræver smøring. Hvis din cykel har en udsat kæde, vil en smørende kæde-spray, der anvendes med jævne mellemrum (især efter vådt vejr) fungere godt. Olie er i orden, men vil tiltrække snavs. Hvis kablerne er stive at arbejde med, så smør med WD40 eller lignende. Nav, pedaler og bund og kranklejer er forseglede og skal ikke smøres. Bagnav (3 og 7 & 8 gear) skal også smøres med jævne mellemrum (gbesøg til dit lokale cykelværksted) hvert 2. år.

Rengøring:

En ren cykel ser ikke blot smart ud, den er også tilbøjelig til at være mere pålidelig, da mange vedligeholdelsesproblemer er meget lettere at lægge mærke til. Gør din cykel ren, idet du bruger en shampoo til biler (brug ikke opvaskemidler fra hjemmet, da de indeholder salte) og en blød børste eller svamp. Vær omhyggelig med at holde lædersadlen og/eller lædergrebene på styret tørre. Glem ikke at rengøre hjulene og dækkene – du vil ikke blot bemærke at glas eller grus, der har sat sig i dækket, men skulle der ske en punktering, er det en mindre opgave at reparere et rent hjul end et snavset. Hvis du bor ved kysten eller kører på saltede veje om vinteren, skal du rengøre din cykel ofte for at forhindre korrosion.

Cykelkomponenters levetid:

Der er for mange variable involveret til, at man nøjagtigt kan forudsige gennemsnitlig levetid for komponenter. Den bedste måde til at  vedligeholde din cykel med jævne mellemrum (eller få udført service på den af fagfolk) og at lytte til din cykel, som du kører – enhver knagen eller knirken bør spores så hurtigt som muligt og repareres. Hvis du kører mange kilometer, vil du naturligvis blive mere fortrolig med din cykel og vil blive i stand til at identificere alle usædvanlige lyde, så snart de opstår. Flittige brugere  vil slide på kæder, eger, lejer, mv. forholdsvis mere end gennemsnittet. Ingen cykelkomponenter holder for evigt – lyt til din cykel og udskift, inden de slides helt. Hvis du er i tvivl, så få en fagmands mening fra en lokal cykelforretning.

Følgeslitage:

Det er vigtigt at holde øje med din cykel og få alle nødvendige reparationer gjort så hurtigt som mulig. Det, der kan starte som en mindre klikkende lyd, kan eventuelt føre til en brækket eger, som så igen kan føre til videre brækkede egre og et kollapset hjul – som muligvis forårsager en ulykke og skade på person. En slidt kæde fører til for tidlig slitage på både eger og kæderinge. Kørsel med dæk med lavt tryk fører til, at siderne på dækkene svigter og mørner (sprækker). En løs krank vil hurtigt beskadige sin tilspidsning og vil skulle udskiftes. Rettidig opmærksomhed vil spare dig vanskeligheder og udgifter, og det holder din Velorbis cykel i sikker køretilstand.
GOD TUR